Min tro

Oj, vilket svårt ämne. Hur ska jag utveckla, förklara min tro? Jag, vi är uppfostrade i ett samhälle som bygger på kristna värderingar även om vi anser att vi inte är direkt kristen. Jag har läst en del om andra religioner och kan faktiskt se vissa goda värderingar och tankar i samtliga stora världsreligioner. Något som finns i alla är tanken med godhet, vilket jag tror är nödvändigt för att vi ska kunna leva sida vid sida. Jag tror också att tro är viktigt för oss människor, vi behöver något som ger oss tröst, trygghet och förtröstan i våra svåra stunder och glädje i de ljusa, stora minnena. Detta är något vi behöver oavsett vilken religion vi har, något fundamentalt.

 

Jag kan inte säga att jag är kristen antar jag eftersom jag varken är döpt eller konfirmerad, men en tro har jag och den handlar om godhet, tolerans, ärlighet och kärlek. Att utöva och känna godhet får mig att må bra, tolerans ger mig perspektiven att förstå min omgivning, ärligheten kommer med förståelsen och jag förväntar mig ärlighet tillbaka och kärlek är själva livet som det osynliga band som knyts mellan ett nyfött barn och dess mor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0