Min vän

Genom åren har jag träffat flera goda vänner, så det känns svårt att skriva om en vän. Jag ska ändå göra det och det är en vän som jag lärde känna när jag började på högskolan. Första minnet: Vi stod i en hög i korridoren och väntade på vår första föreläsning. Jag var helt ny i denna miljö och funderade om jag överhuvudtaget skulle klara av första fempoängaren i kursen. 1000 sidor litteratur hade de skrapat ihop och jag funderade om det var möjligt att lära sig allt. De flesta var yngre än jag, men det var några i samma ålder eller äldre. Jag lade märke till henne redan då, hon var som jag lite nervös över vad hon gett sig in på. Inne i föreläsningssalen hamnade vi nära varandra och det blev att vi alltid satt i den konstellationen (vanemänniska som man är). Vi blev tre som umgicks mycket från början och vi hade mycket diskussioner kring litteratur och tentor.

 

Efter ett tag blev det hon och jag som trampade på i samma fotspår hela vägen till färdiga gymnasielärare i historia och svenska. I fem och ett halvt år kämpade vi på, bodde tillsammans ibland, lunchade ihop, diskuterade studier, skrattade och jämförde våra liv som var så olika, men i grunden så lika. Vi kände ofta lika, oroades över andras motgångar, skrattade och hade väldigt roligt ihop (ironiska och självutlämnade som vi var). Vi pratade män, barn, familj, drömmar, barndom och vände ut och in på olika samhällsskeenden och vilken historisk påverkan de haft för våra liv. Inget samtal var för smått för att tas upp. Jag kommer ihåg när vi skrev c-uppsats i historia och vi tillbringade ett flertal dagar på länsarkivet. Djupt intresserade av varandras arbeten (mycket smala intressespår, som lätt tråkar ut den mest duktiga på att lyssna) hjälpte vi varandra framåt mot fil.kand examen. Tack Lena för allt stöd du gav under alla år. Tyvärr finns du inte längre bland oss, men hos mig lever du kvar, vi sitter där i ett studierum, vi kopierar papper, vi pratar förtroligheter, vi skrattar och har roligt.


Kommentarer
Postat av: sandra

Jättefint skrivet. Jag köpte ett rosa band när jag fick höra. <3

2010-12-24 @ 11:55:34
URL: http://zigster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0