Mina syskon

Jag har vuxit upp som lillasyster till tre bröder. Det har varit en stor spridning i åldern mellan oss och brodern närmast mig i ålder är 3 år äldre (eller som jag alltid sa när vi var yngre 2 ½ år, vilket han inte höll med om då.) Sedan är det 10 års åldersskillnad till nästa broder och till min äldsta bror var det 16 år. Jag tänker här berätta lite om min äldsta bror.

Min äldsta bror har jag under åren haft väldigt lite kontakt med. Han flyttade när jag bara var ett par år och började jobba på en stor industri cirka 50 mil från hemorten. Han kom hem ibland vid jul eller en sväng på sommaren, men med åren blev det allt mer sällan. Han reste inte gärna bort, utan tyckte nog att det var skönt att vara hemma när han var ledig. Egentligen kände jag honom knappt alls. Vi hade ett gemensamt intresse i alla fall som vi gjorde tillsammans och det var att fiska. Vi kunde sitta i båten tillsammans och vänta ut gäddorna.

Sista gången vi pratade med varandra ringde han mig för att berätta att han hade lungcancer. Han cyklade sommar som vinter och hade vid jultid tyckt att det kändes väldigt tungt att cykla. Lungorna orkade inte riktigt med. Han fick snabbt sin diagnos som löd lungcancer.

Det var svårt att plocka att plocka i hans saker efter hans död. Det kändes som man inte hade rätt till det, som man snokade i hans liv, något som han alltid hade velat ha för sig själv. Jag önskar jag kunde säga att begravningen var fin, men prästen var vimsig, sa fel saker, begravningsfikat var flyttat till ett helt annat ställe utan vår vetskap och det var ett par chefer som var med pliktskyldigast vid kaffet skulle jag tro för att representera företaget som han arbetat vid i hela sitt yrkesverksamma liv.

Må du ha många fina fisketurer nu bror!


Kommentarer
Postat av: Sandra

-Hur är läget i sjön för tillfället kompis??

-Abborrarna borrar för dullt! Flundrorna tar sig en flunderare! Och grodorna lever på hoppet! ...Längst ner. Är läget dock fortfarande botten.

2010-12-30 @ 09:08:48
URL: http://zigster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0