Mina drömmar

Sanndrömmar, dagdrömmar, mardrömmar, önskedrömmar, det finns olika drömmar, drömmar av längtan, drömmar om förhoppning, drömmar om kärlek.

Sanndrömmar har jag i bland upplevt. Det handlar då ofta om en obetydlig detalj, händelse som jag kan känna igen att jag tidigare upplevt. Huruvida det verkligen är på det sättet att livet följer en förutbestämd bana/mall eller inte kan vi bara spekulera i. Det finns förklaringar till fenomenet, det är hjärnan som spelar oss ett spratt, vi tror vi upplevt det säger en del. Det får vara hur det vill med det, upplevelsen ger ett hugg, en känsla av oförklarlighet, något som är svårt att logiskt förklara. Dagdrömmar är för mig som meditation för andra. Fritt som Marcel Prousts verk På spaning efter den tid som flytt flyter bilder fram i huvudet, i bland långsamt slingrande tankebanor som tar vilken väg som helst. Mardrömmar är jag ganska förskonad ifrån. Det händer att jag vaknar kallsvettig, men ovetande vad som jagat mig i drömmen. Önskedrömmar, ja kanske en miljon på fickan, en resevinst till ett varmare klimat för att tina upp lite grann eller att känna lycka genomfara ens bröst med sådan våldsam kraft och glädje att inga hinder finns i hela världen...

Ovan molnen är himmlen alltid blå, att drömma kostar inget...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0